Dzieci w szkole, Nauka | 24 września 2008 14:28   dodajdo

Nauka czytania i pisania metodą sylabową

W metodzie tej dużą rangę nadaje się sylabie, gdyż stanowi istotnie ważny czynnik, traktowany jako ogniwo pośredniczące pomiędzy pojedynczymi literami czy głoskami, a całym wyrazem. Preferowanie metody sylabowej można uzasadnić kilkoma znaczącymi walorami

  • Sylaba łatwo, gdyż naturalnie wyodrębnia się z wyrazu przy zwolnieniu tempa jego wymawiania, czego uzyskać nie można chcąc wyizolować pojedynczą głoskę.
  • Między sylabą wymawianą w izolacji czy w obrębie słowa, nie ma uchwytnej różnicy brzmieniowej. Pojedynczej spółgłoski nie udaje się wymówić czysto, gdyż współbrzmi z dołączającym się przygłosem ?y?.
  • Płynne przechodzenie między kolejnymi zgłoskami tworzy melodię mowy i zamyka poszczególne sylaby w sensowną komunikatywną całość gramatyczno ? semantyczną.
  • Dziecko może dokładnie zaobserwować, a następnie przeanalizować każdą sylabę pod względem liczby, rodzaju i kolejności wszystkich liter i głosek, by dopiero przejść do ich syntezy wewnątrzsylabowej oraz całościowej.
  • Odnajdywanie sylab

    Rodzic wypowiada wolno ciągi wyrazów, w których znajdują się dotychczas opracowane sylaby. Dzieci wsłuchują się w brzmienie każdego z nich, a następnie sygnalizują moment usłyszenia poszukiwanej sylaby np. klaśnięciem.

    Zapisywanie sylab

    Wykształcenie umiejętności kształtnego i poprawnego zapisu sylab wymaga ćwiczeń ustopniowanych w następującej kolejności: przepisywanie według wzoru, pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu. Ćwiczenia powinny być przeprowadzone w zeszycie z liniaturą.

    Ćwiczenia słuchowe

  • Wymawianie kolejno sylab wchodzących w skład wyrazu
  • Dopowiadanie końcowej sylaby do słów, których wypowiadanie rozpoczął rodzic.
  • Wypowiadanie konkretnej sylaby danego wyrazu na podstawie określania jej lokalizacji w nim np. podaj ostatnią sylabę wyrazu lokomotywa
  • Składanie w myśli słowa z sylab, które wypowiada rodzic np. te-le-wi-zo-ry
  • Ćwiczenia wzrokowe

  • Identyfikowanie sylab jednakowych w zbiorze wielu różnych np. ma, są, na, wa, ma, mo
  • Różnicowanie określonej sylaby w szeregu sylab o zbliżonym obrazie graficznym np. ta, to, ło, te, ta
  • Ćwiczenia skojarzeń słuchowo ? wzrokowo ? ruchowych

  • Odczytywanie sylab w kolejności ich występowania lub na polecenie określające lokalizację danej sylaby, np. odczytaj pierwszą, trzecią sylabę wyrazu lokomotywa
  • Odczytywanie wyrazów sylabami z coraz płynniejszą syntezą, aż do całkowitego łączenia
  • Podkreślanie konkretnych sylab w różnych wyrazach zawierających je np. kluska, bluzka, lustro
  • Składanie wyrazów z sylab wypisanych na odrębnych kartonikach
  • Segregowanie wyrazów z uwagi na liczbę występujących w nich sylab
  • Domino sylabowe

    Tworzenie ciągu kostek przez łączenie w pary jednakowych sylab
    Mama-mata-tama-maki-kino-nora-raki-kita-taki-kilo-lody-dymy-myje-jeże

    Uzupełnianki

    Uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami, wzorując się na podanym całościowo obrazie wyrazu.
    baloniki peleryna lokomotywa
    ..loni.. ..lery.. ..komoty..
    ba..ni.. pe..ry.. lo..mo..wa
    balo..ki pele..na loko?.wa

    Przestawianki

  • Czytanie wyrazów wspak tok, sil, son, kok, żej, kar, sol, sos, nil, sal, kuż, sok
  • Z liter ustawionych w pionowych kolumnach ułożyć należy sześć trzyliterowych nazw zwierząt.
    K W Ą Ł A Ż
    T E Ż Ó R E
    O L W W K J
  • Szukanie wyrazów trzyliterowych w formie sylaby zamkniętej w wyrazach dłuższych np. buraki, hamak, powóz, odblask, błyskotka, wąsko, prorok, samolot
  • Przekształcanie form wyrazów

    Od podanych wyrazów jednosylabowych dzieci tworzą formę zdrobniałą, w których dochodzi do przekształcenia ich w wyrazy dwusylabowe
    Wzór: mały kot to kotek
    mały ser to ?
    mały mur to ?
    mały koc to ?
    mały lis to ?
    mały dom to ?

    Na podstawie:
    Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych.
    K. Grabałowska, J. Jastrząb, J. Mickiewicz, M. Wojak

    Komentarze

    1. hilda napisał(a) :

      oprócz typowo dydaktycznych ćwiczeń ja też wspomagałam się przy swojej córci różnego typu grami i układankami edukacyjnymi, z literkami na przykład “Literkowe ZOO”
      wtedy przychodzi to łatwiej dziecku

    Dodaj komentarz